TEXVIK umí přesně najít přerušení vodiče ve svazku
Doposud neexistovala metoda, jak bez větší námahy najít přerušený vodič uvnitř svazku elektroinstalace. To se však díky signálnímu rekordéru TEXVIK a metodě prezentované v tomto článku změnilo.
Doposud neexistovala metoda, jak bez větší námahy najít přerušený vodič uvnitř svazku elektroinstalace. To se však díky signálnímu rekordéru TEXVIK a metodě prezentované v tomto článku změnilo.
Anténní efekt a nestíněné vodiče v elektroinstalaci, to jsou metodou využívané vlastnosti všech kabelových svazků všech vozidel (kromě světelných vedení, kde metodu nepotřebujeme).
Signální rekordér TEXVIK je pro měření anténního efektu vybaven možností optimální kombinace nastavení, která dovolí lokalizovat přerušené místo ve svazku s přesností na centimetry!
Poznámka: Dochází-li k přerušení vodičů prodřením jejich izolace nebo postupným lámáním jejich měděných lanek uvnitř vodiče (neviditelné přerušení zvenku), doprovází poruchu předchozí symptomy (rozsvěcení kontrolek, nefunkčnost některých systémů nebo poblikávání osvětlení). Pokud takto první postižené vodiče v kritickém místě nepatří k "důležitým" vedením (např. pro zapalování, vstřikování apod.) nemusí to uživatel vozidla ani nijak významně pociťovat a jezdí s tímto stavem dál. Občasné neočekávané spínání ventilátoru chlazení, nebo nefunkční centrální zamykání nechává sice majitele vozidla nějaký čas klidným, ale problém může eskalovat znepojízdněním vozidla až v jeho možný požár.
Postup při lokalizaci přerušení ve vedení:
Pokud se předchozí analýzou zjistí, že závada je v přerušeném jednom nebo více vodičích, je třeba přerušené místo vypátrat a opravit. V kritickém místě totiž může docházet k postupné destrukci dalších vodičů kabelového svazku, což může vést ke shora uvedeným vážným problémům.
- Označený vodič, u kterého jsme přerušení zjistili, vysvorkujeme nejlépe na obou stranách svazku, aby vodič neměl ani z jedné strany spojení s kabeláží vozidla. Tím se pro nás tento vodič stane jakousi "anténou", na kterou budeme chytat nějaké rušení.
- Vozidlo umístíme do dílny, kde jsou pokud možno rozsvícené zářivky, které jsou zdrojem využitelné a na signálním rekordéru měřitelné intenzity rušivé frekvence.
- Signální rekordér TEXVIK nastavíme na nejdelší časovou osu [1s/Div], napěťový rozsah nastavíme na jeden z nejmenších např. [0,2V/Div], vzorkovací rychlost neomezujeme - necháme nejvyšší možnou a pak ještě deaktivujeme filtr, který napěťový signál jinak zprůměruje do hladké linie, což nechceme.
- Nejdůležitější podmínkou pro snímání kvalitního signálu anténního efektu je "nenapojená kostra přístroje", kterou jinak při všech měřeních napojujeme. Tím dosáhneme tzv. volného potenciálu měřících prvků signálního rekordéru, které se díky chybějící opoře kostry rozechvějí ve frekvenci, a amplituda přijímaného signálu je pak na obrazovce vidět v podobě širokého barevného pásu.
- Anténní efekt ukáže šířkou barevného pásu na obrazovce "velikost" antény (délka vodiče je přímo úměrná vodorovné šířce barevného pásu na obrazovce). Na měřící sondy signálního rekordéru TEXVIK umístíme dotykovou měřící špičku, kterou po změření zkoumaného vodiče přiložíme i na sousední pomocný vodič, který využijeme jako "porovnávací" a jehož délku známe (nepřerušený vodič, který vede pokud možno do stejného místa jako přerušený, aby bylo porovnání co nejpřesnější)
- Dotýkáme-li se postupně těchto dvou vodičů, bude se nám na měřícím kanálu objevovat různá šířka vodorovného pásu, která ukazuje proporcionálně "velikost" antény - tedy nepřímo "délku porovnávaných vodičů". (viz příklady).
- Ukazuje-li šířka pásu u přerušeného vodiče asi tak 1/5 šířky pásu vodiče pomocného, vedoucího do stejného místa jako vodič přerušený, pak je při délce vodičů např. 5m přerušení v délce 1m od měřícího bodu anténního signálu.
Závěr: Metoda využitím anténního efektu funguje na přerušené vodiče, nikoliv na zkraty vodičů ve svazcích, ale i tak je velmi účinnou metodou pro rychlou lokalizaci problémů ve svazcích a vede k odhalování zhoršujících se stádií nebezpečných poškození kabelových svazků ve vozidle.